Opzetborstels voor elektrische tandenborstels van A-merken zoals Oral-B en Philips blijken veel te duur, stelt de Consumentenbond. Goedkopere alternatieven, en in het bijzonder de opzetborstels van Action voor de Oral-B tandenborstel, presteren vaak net zo goed of zelfs beter. Dit blijkt uit een recente test waarin de Action-opzetborstel als beste uit de bus komt.
De Verbazingwekkende Testresultaten
Volgens de Consumentenbond liet de goedkope opzetborstel van Action een indrukwekkende prestatie zien tijdens de test. “We konden het zelf ook nauwelijks geloven, maar deze spotgoedkope opzetborstels van Action wonnen het in onze test van de originele,” aldus de bond in de eigen Consumentengids. Dit resultaat roept vervelende vragen op over de prijzen van de A-merken.
Tandplak en Gebruiksgemak
In de test werd een panel ingezet om verschillende varianten opzetborstels te evalueren, waarbij dezelfde elektrische tandenborstel werd gebruikt. Er werd gekeken naar de hoeveelheid tandplak voor en na het poetsen. Ook het gebruiksgemak werd beoordeeld, zoals het gemak waarmee het borsteltje te verwisselen is. De test omvatte opzetborstels van A-merken zoals Oral-B en Philips Sonicare, evenals zes goedkopere alternatieven, waaronder die van Action, Kruidvat, Lidl, en Etos. De opzetborstel van Action kwam als beste uit de test, met een prijs van slechts 0,31 euro per stuk.
Concurrentie met A-merken
De eigen versie van Oral-B eindigde op de vierde plek en kost maar liefst 7 euro per borstel. De opzetborstel van Philips Sonicare scoorde het hoogst in zijn categorie en verwijderde iets meer tandplak, maar met een prijs van 8,25 euro was deze bijna drie keer zo duur als het aanbod van Etos, dat op de tweede plaats eindigde met een prijs van 3 euro.
Hoge Kosten voor A-merk Borstels
Consumenten krijgen tegenwoordig ongeveer 28 euro voor een verpakking met vier borstels van Oral-B, terwijl Philips zelfs nog duurder uitpakt. De adviesprijs in supermarkten voor een A-merk borstel varieert van 6,50 tot 15 euro, en deze borstels gaan officieel maar drie maanden mee. De Consumentenbond adviseert consumenten om te profiteren van aanbiedingen als ze besluiten om deze borstels aan te schaffen.
Oproep tot Prijsverlaging
De bond merkt op dat de borstels van A-merken vaak in de aanbieding zijn, maar dat de fabrikanten er goed aan zouden doen om de prijzen standaard te verlagen. “Dan betalen consumenten een reëlere prijs en hoeven ze niet steeds op zoek naar een aanbieding,” aldus de Consumentenbond. Vijf jaar geleden werd een soortgelijke test uitgevoerd, waarin de goedkopere versies nog niet konden concurreren met de A-merken. De fabrikanten hebben de afgelopen jaren echter niet stilgezeten, en de testresultaten zijn naar hen gestuurd, hoewel ze daar niet op gereageerd hebben.
Met deze nieuwe inzichten lijkt het erop dat consumenten een verstandiger keuze kunnen maken en veel geld kunnen besparen door de goedkopere opzetborstels van Action en andere aanbieders te overwegen. De tijd voor verandering in de prijzen van A-merken is nu aangebroken.